Het kansspelkarakter van lootboxes in videogames
Schriftelijke vragen
Nummer: 2020D29227, datum: 2020-07-10, bijgewerkt: 2024-02-19 10:56, versie: 2
Directe link naar document (.pdf), link naar pagina op de Tweede Kamer site, officiële HTML versie (kv-tk-2020Z13775).
Gerelateerde personen:- Eerste ondertekenaar: M. van Nispen, Tweede Kamerlid (SP)
Onderdeel van zaak 2020Z13775:
- Gericht aan: S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
- Indiener: M. van Nispen, Tweede Kamerlid
- Voortouwcommissie: TK
Preview document (🔗 origineel)
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2 |
Vergaderjaar 2019-2020 | Vragen gesteld door de leden der Kamer |
2020Z13775
Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Minister voor Rechtsbescherming over het kansspelkarakter van lootboxes in videogames (ingezonden 10 juli 2020).
Vraag 1
Herinnert u zich de antwoorden op eerdere schriftelijke vragen over lootboxes en gokelementen in videogames?1 2 3 4
Vraag 2
Waarom geeft u in uw brief aan de Kamer van 29 juni 2020 wel aan dat een Nederlands verbod in een bij uitstek internationaal veld er niet voor zal zorgen dat jongeren in Nederland geen toegang meer hebben tot bepaalde games, maar pleit u niet om dit probleem dan internationaal aan de orde te stellen en aan te pakken, en bijvoorbeeld met België en het Verenigd Koninkrijk samen op te trekken?5 6 7
Vraag 3
Kan voor de websites uiteengezet worden hoeveel unieke bezoekers de website per maand hebben en kan tevens uiteengezet worden hoeveel mensen de Gamen Infolijn per jaar weten te vinden en hoeveel scholieren bereikt worden met het programma Helder op School, gelet op het feit dat u in de hierboven aangehaalde brief schrijft dat de overheid tevens inzet op preventie en voorlichting via de websites gameninfo.nl en gokkeninfo.nl, de Gamen Infolijn en het programma Helder op School?
Vraag 4
Vindt u dat het Europese PEGI systeem voldoende onafhankelijk is van de game-industrie? Zo ja, kunt u dit nader onderbouwen?
Vraag 5
Hoe verklaart u dat PEGI in antwoord op een vraag waarom het spel FIFA 20 een PEGI 3 rating (geschikt voor kinderen ouder dan 3 jaar) heeft gekregen terwijl het gokelementen bevat, beschrijft dat voor een spel om als «kansspel» bestempeld te worden er alleen gekeken wordt of er (simulaties van) kansspelen in de videogame voorkomen die ook in een casino of gokhal gespeeld kunnen worden?8 Biedt deze zeer nauwe uitleg van wat een gokelement in een videogame kan zijn volgens u voldoende bescherming voor kwetsbare jongeren (vanaf 3 jaar oud) om niet verslaafd te raken aan gokken? Zo ja, waarom?
Vraag 6
Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?
Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 744↩︎
Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2414↩︎
Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 701↩︎
Aanhangsel van de Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 3182↩︎
Kamerstuk 24 557, nr. 170↩︎
BBC.com, 2 juni 2020, https://www.bbc.com/news/technology-53253195↩︎
BBC.com, 26 april 2018 https://www.bbc.com/news/technology-43906306↩︎
«FIFA 20 has received a PEGI 3 rating because it does not meet PEGI’s criteria for the gambling descriptor and, consequently, a higher age rating. What PEGI warns for in games regarding gambling is the following:
«Simulations of gambling [that] refer to games of chance that are normally carried out in casinos or gambling halls.»
This refers to traditional types of betting or gambling for money that are normally played in casinos, gambling halls and racetracks. It does not cover the prize-winning mechanics that can be found in the FIFA games, even if the content of the prize is unknown beforehand.»↩︎