Regeling van werkzaamheden (ongecorrigeerd)
Stenogram
Nummer: 2026D26806, datum: 2026-06-02, bijgewerkt: 2026-06-03 09:33, versie: 2 (versie 1)
Directe link naar document (.docx), link naar pagina op de Tweede Kamer site.
Onderdeel van activiteiten:- 2026-06-02 15:45: Regeling van werkzaamheden (Regeling van werkzaamheden), TK
Preview document (🔗 origineel)
Mededelingen
Mededelingen
Mededelingen
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering. Ik verzoek de leden hun plaatsen in te nemen
en gezelligheden voort te zetten in de wandelgangen of in het
nabijgelegen etablissement. We zijn namelijk aanbeland bij de regeling
van werkzaamheden.
Op de tafel van de Griffier ligt een lijst van ingekomen stukken. Op die lijst staan voorstellen voor de behandeling van deze stukken. Als voor het einde van de vergadering daartegen geen bezwaar is gemaakt, neem ik aan dat daarmee wordt ingestemd.
Regeling van werkzaamheden
Regeling van werkzaamheden
Regeling van werkzaamheden
De voorzitter:
Aan de orde is de regeling van werkzaamheden.
Op verzoek van de fractie van de PVV benoem ik in de commissie voor de
Werkwijze het lid Stöteler tot lid in plaats van plaatsvervangend
lid.
Ik deel aan de Kamer mee dat voor de volgende debatten de termijn voor
toekenning is verlengd:
het debat over het terugdraaien van lokale verboden op staalslakken;
het debat over stijgende tarieven van dierenartsen door het opkopen van dierenartsenpraktijken;
het dertigledendebat over de aanpak van rechtsextremistische radicalisering;
het dertigledendebat over de bescherming van moskeeën en Nederlandse moslims;
het dertigledendebat over de aanbestedingsregels van ICT van de Rijksoverheid.
Ik deel aan de Kamer mee dat de volgende debatten zijn komen te vervallen:
het dertigledendebat over de verwachte stijging van de zorgpremie;
het debat over de groei van zelfstandige behandelcentra die de toegankelijkheid van de (ziekenhuis)zorg bedreigen;
het dertigledendebat over het bericht dat de systemen van de omzetbelasting bij de Belastingdienst zullen worden beheerd door een Amerikaans bedrijf;
het dertigledendebat over tunnels tussen de grens van Polen en Wit-Rusland die worden gebruikt voor illegale migratie naar Europa.
Op verzoek van een aantal leden stel ik voor de volgende door hen
ingediende moties opnieuw aan te houden: 21501-20-2340; 36800-VII-70;
36800-VII-69; 36800-VII-68; 21501-20-2332.
Ik stel voor toe te voegen aan de agenda van de Kamer:
het tweeminutendebat Maatschappelijk domein (inclusief huiselijk geweld, kindermishandeling en geweld in afhankelijkheidsrelaties) (CD d.d. 28/05), met als eerste spreker het lid Coenradie van JA21;
het tweeminutendebat Mbo en studiefinanciering (CD d.d. 28/05), met als eerste spreker het lid Van der Plas van BBB;
het tweeminutendebat Tijdstip van inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling (35386, nr. 41), met als eerste spreker het lid Van der Plas van BBB;
het tweeminutendebat Voortgang bedrijfsgerichte doelsturing (30252, nr. 209), met als eerste spreker het lid Van der Plas van BBB;
het tweeminutendebat Gezondheidsraadadvies over gezondheidsrisico’s voor omwonenden van geitenhouderijen (28973, nr. 297), met als eerste spreker het lid Wiersma (BBB).
Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten.
De voorzitter:
Dan geef ik het woord aan mevrouw Vondeling voor haar verzoek namens de
PVV. Zij heeft een vooraankondiging.
Mevrouw Vondeling (PVV):
Het verzoek is om vandaag of morgen een tweeminutendebat over de
JBZ-Raad (asiel en migratie) in te plannen, inclusief stemmingen vandaag
of morgen.
De voorzitter:
Ik stel voor om na de regeling kort te schorsen en dit tweeminutendebat
meteen in te plannen, zodat we morgen kunnen stemmen over de ingediende
moties.
Dan is het woord aan de heer Vermeer van de BBB-fractie.
De heer Vermeer (BBB):
De Kamer heeft uitgesproken dat een vuurwerkverbod alleen aan de orde
kan zijn wanneer er sprake is van een nette en eerlijke compensatie voor
de getroffen ondernemers. Juist over die compensatie bestaan nog grote
zorgen. De Kamer moet zich daarom vóór afloop van de voorhangperiode,
dus nog deze week, kunnen uitspreken over het voorstel. Dit gaat niet
alleen over vuurwerk; het gaat over een betrouwbare overheid. We hebben
de afgelopen jaren te vaak gezien dat burgers en ondernemers eerst
jarenlang moeten vechten om hun recht te halen. Dat zagen we in
Groningen en bij de toeslagenaffaire. Nu dreigt opnieuw een groep
ondernemers de rekening te betalen voor keuzes van de overheid. Daarom
willen wij dat de Kamer de kans krijgt om zich hierover uit te spreken.
Daarom verzoeken wij om een tweeminutendebat over het tijdstip van
inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling deze week nog in te
plannen, inclusief stemmingen daarover.
De voorzitter:
Goed. Ik ga kijken of daar een meerderheid voor is.
Mevrouw Zalinyan (GroenLinks-PvdA):
Steun voor dit debat, voorzitter.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Steun.
De heer Bikkers (VVD):
Steun.
De heer Stöteler (PVV):
Steun.
De heer Mathlouti (D66):
Steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Dit gaat toch over het vuurwerkverbod, voorzitter? Steun, van harte
steun.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun.
Mevrouw Zwinkels (CDA):
Steun, als het inderdaad deze week kan plaatsvinden.
De heer Van den Berg (JA21):
Steun, voorzitter.
De voorzitter:
U heeft een meerderheid.
De heer Vermeer (BBB):
Top!
De voorzitter:
Het woord is aan mevrouw Kathmann voor een vooraankondiging.
Mevrouw Kathmann (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. Ik wil graag een vooraankondiging doen van het
tweeminutendebat Telecomraad, deze week nog in te plannen, inclusief
stemmingen.
De voorzitter:
Daar gaan we rekening mee houden, mevrouw Kathmann.
Het woord is aan de heer Ergin voor zijn verzoek namens de fractie van
DENK. Gaat uw gang.
De heer Ergin (DENK):
Voorzitter, dank u wel. De voedselbanken in Nederland raken voller en
voller. Voedselbanken Nederland heeft aangegeven dat ze de afgelopen
jaren een daling zagen, maar de afgelopen maanden weer een enorme
stijging. Het zijn AOW'ers, mensen die zelfstandige zijn, mensen die
keihard hebben gewerkt. Ik zou graag een debat willen met de minister
van Werk en Participatie, want mensen moeten gewoon netjes hun
boodschappen kunnen betalen. Ze moeten niet per se naar de voedselbank
hoeven om in hun dagelijkse levensonderhoud te voorzien.
De voorzitter:
Dit betreft het tweede verzoek van de heer Ergin op de lijst.
De heer Edgar Mulder (PVV):
Steun.
De heer Stultiens (GroenLinks-PvdA):
Steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter. In september staat er een commissiedebat over armoede- en
schuldenbeleid. Wat ons betreft kunnen we het daarbij betrekken. Geen
steun.
De heer Mathlouti (D66):
Steun.
Mevrouw Moinat (Groep Markuszower):
Geen steun. Dit kan bij het commissiedebat.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Steun.
De heer Hamstra (CDA):
Steun.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Geen steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De voorzitter:
U heeft een meerderheid.
De heer Ergin (DENK):
Nou, voorzitter, dankjewel. Dat is mooi. Ik ...
De voorzitter:
U staat er zelf helemaal van te kijken!
De heer Ergin (DENK):
Ja, ik ben verbaasd. Ik dacht: dit wordt een formele waarschuwing omdat
ik de volgorde had omgedraaid. Maar ik krijg gewoon een meerderheid voor
mijn debat! Dat is heel fijn.
De voorzitter:
Nou, ik ben op dit moment een beetje coulant.
De heer Ergin (DENK):
Heel fijn, voorzitter. Dank u wel.
De voorzitter:
Uw andere voorstel.
De heer Ergin (DENK):
We gaan kijken of het de tweede keer ook gaat lukken.
Voorzitter. Een maand geleden kwam naar buiten dat er een datakluis bij
de Belastingdienst is gevonden met 64 miljoen documenten. Die waren uit
beeld geraakt. Er is inmiddels een tijdlijn. We zijn inmiddels een maand
verder. De staatssecretarissen hebben in een brief aangegeven dat ze
willen kiezen voor een externe commissie. Aanstaande donderdag behandelt
de commissie voor Financiën het voorstel om die externe commissie verder
kleuring te geven. Maar we kunnen niet nog langer wachten. Daarom wil
ik, nadat die tijdlijn is gevalideerd, nog voor het zomerreces een
plenair debat over de datakluis met de staatssecretarissen van
Financiën.
De voorzitter:
Dit voorstel gaat dus over het moment van het voeren van het debat?
De heer Ergin (DENK):
Ja, want ik heb al een meerderheid.
De voorzitter:
Precies. En die blijft ook gewoon staan, ook als leden zeggen dat ze er
nu anders over denken.
De heer Ergin (DENK):
Dat is fijn.
De voorzitter:
We gaan luisteren.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
De tijdlijn moet dus nog worden gevalideerd, en de bestanden en de
documenten moeten nog worden geïndexeerd. Dat betekent dat de tijd tot
aan het zomerreces — we hebben nog iets meer dan vier weken — te kort
is. Ik zou het fijn vinden als we hier, als we alles hebben, kort na het
zomerreces over kunnen debatteren. Maar voor het zomerreces hebben we
gewoon niet alles op tafel. Dat maakt het debat niet beter. Dus kort na
het zomerreces, maar geen steun voor dit verzoek.
Mevrouw Van Eijk (VVD):
Geen steun. Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Heutink.
Mevrouw Inge van Dijk (CDA):
Wij hechten ook heel erg aan de validatie van de tijdlijn. Als dat zou
lukken, wat wij niet denken, dan kunnen we met het verzoek instemmen,
maar dus wel eerst die validatie van de tijdlijn.
De heer Van den Berg (JA21):
Geen steun, voorzitter. Liever zorgvuldigheid dan snelheid,
inderdaad.
De heer Vermeer (BBB):
Eerst alle feiten op een rij en daarna pas debatteren, dus nu geen
steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Als het zorgvuldig en snel voor het zomerreces kan, dan steun.
De heer Vlottes (PVV):
Steun.
De heer Mathlouti (D66):
Geen steun.
Mevrouw Westerveld (GroenLinks-PvdA):
Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Dijk.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De heer Ceder (ChristenUnie):
Steun.
De voorzitter:
De leden zouden het op zich wel steunen om het voor het zomerreces te
doen, maar ze willen eerst de betreffende informatie hebben. Er is dus
geen concrete meerderheid voor het inplannen hiervan voor het
zomerreces.
De heer Ergin (DENK):
Maar is er nou wel of geen meerderheid?
De voorzitter:
Er is geen meerderheid.
De heer Ergin (DENK):
Er is geen meerderheid.
De voorzitter:
Maar wel voor uw andere voorstel.
De heer Ergin (DENK):
Dan ga ik het donderdag via de commissie proberen. Dank u wel,
voorzitter.
De voorzitter:
Wijsheid gewenst daarbij.
Het woord is aan de heer Heutink voor zijn verzoek namens de Groep
Markuszower.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Voorzitter, ik zie tien seconden op mijn schermpje staan, maar dat is
wel heel erg ambitieus.
De voorzitter:
Kort en bondig, is het verzoek.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Voorzitter. Nieuw onderzoek van het SCP laat zien dat steeds meer
Nederlanders het klimaatbeleid als oneerlijk ervaren. Maar liefst 69%
van de Nederlanders vreest hogere kosten en 82% vindt dat de rekening
niet eerlijk wordt verdeeld. Terwijl vermogende huishoudens veelal
kunnen profiteren van subsidies, zien de meeste Nederlanders dat zij
steeds vaker elke euro moeten omdraaien. Het vertrouwen in het
klimaatbeleid neemt af, net zoals de koopkracht van al die miljoenen
Nederlanders. Daar wil ik een debat over met de minister van Klimaat en
Groene Groei.
De voorzitter:
Ik kijk of daar steun voor is.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter. Hier zijn wij het inderdaad ook niet mee eens, maar er staan
nog vier commissiedebatten en morgen staan er vier tweeminutendebatten
op de agenda. Er zijn nog eens een keer twee plenaire debatten
aangevraagd. Ik denk dat het echt wel daar kan in plaats van nog een
debat in te plannen, dus geen steun.
De heer Jumelet (CDA):
Voorzitter. Er zijn vier tweeminutendebatten morgen, dus geen steun.
De heer Stultiens (GroenLinks-PvdA):
Het moet inderdaad een stuk eerlijker, dus steun voor het debat.
De heer Vermeer (BBB):
Dit kamikazebeleid moet stoppen, dus het wordt tijd dat we daar een keer
plenair over gaan praten.
Mevrouw Müller (VVD):
Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Van den Berg: geen steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Voorzitter. Het rapport zegt dat er nog steeds heel breed steun is voor
de aanpak van klimaatverandering en de energietransitie. Maar mensen
vinden het vervelend dat de overheid nu vooral de burgers laat betalen
en de bedrijven niet. Daar heeft de Partij voor de Dieren ook altijd een
punt van gemaakt, ook richting mijn collega, dus laten we daar iets aan
doen. Steun voor dat debat.
De heer Kops (PVV):
Het kan deze week al in een commissiedebat.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Recent is er weer een bijmengverplichting bij gekomen, waardoor alles
weer duurder wordt. Steun voor dit verzoek.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Geen steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Steun.
De heer El Abassi (DENK):
Steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid, meneer Heutink.
Het woord is aan mevrouw Dobbe voor haar verzoek namens de SP. Gaat uw
gang.
Mevrouw Dobbe (SP):
Dank u wel, voorzitter. Op 27 mei kregen we een briefje van minister
Yeşilgöz met het bericht dat Nederland een marineschip naar de
Middellandse Zee stuurt, een mijnenjager. Een mijnenjager is dus
onderweg naar de Middellandse Zee. Die ligt daar dan te wachten als
voorbereiding op een missie in de Straat van Hormuz. Wij hebben hier
geen debat over gehad, alleen dit briefje. Als dat schip doorvaart naar
de Straat van Hormuz, krijgen we wel een artikel 100-brief, maar
ondertussen ligt dat schip, een mijnenjager dus, in de Middellandse Zee.
Wij zouden heel graag een debat willen met de minister van Buitenlandse
Zaken en met de minister van Defensie over wat nu precies de bedoeling
is van een missie naar de Straat van Hormuz.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft.
Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. Als er een militaire inzet komt, hebben wij inderdaad gewoon
de artikel 100-procedure. Dan zullen we moeten besluiten om die
procedure te doen, met een eventuele plenaire afronding. Andere vragen
kunnen morgen bij het commissiedebat over Iran worden gesteld.
De heer Van Baarle (DENK):
Voorzitter. Nu een schip al quasi onderweg zou zijn en er ook gesprekken
lopen met andere landen, worden we misschien op dit moment zonder
betrokkenheid van de Kamer al een missie in gemoffeld. Vanuit die
optiek: zeer veel steun voor dit verzoek.
De heer De Roon (PVV):
De vragen die mevrouw Dobbe wellicht heeft over dit onderwerp, kan ze
prima al stellen in een aantal debatten die er dezer weken zijn.
Vooruitlopen op een artikel 100-debat vind ik wat voorbarig.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Van Baarle. Steun voor het
verzoek.
Mevrouw Maes (VVD):
Geen steun. Er zijn inderdaad momenten genoeg waarop we het hierover
gaan hebben. Ik ga er honderd procent van uit dat we gewoon de normale
procedure gaan volgen, mocht er inderdaad van een missie sprake
zijn.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter. Ik ga mij aansluiten bij mevrouw Piri. Inderdaad geen
artikel 100, dus laten we daarop wachten. Geen steun.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Ja, gek genoeg sluit ik me ook aan bij de woorden van mevrouw Piri.
De voorzitter:
Het kan verkeren.
De heer Van Lanschot (CDA):
Geen steun. De artikel 100-procedure werkt veel beter dan dit.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Wij steunen de aanvraag wel.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid, mevrouw Dobbe.
Het woord is aan mevrouw Schilder, voor haar verzoek namens Groep
Markuszower.
Mevrouw Schilder (Groep Markuszower):
Voorzitter. Gisteren werden we overspoeld door berichten over het falen
van de tbs-keten. Klinieken zitten vol. We betalen schadevergoedingen
aan criminelen. Illegalen, die hier niet mogen zijn, houden plekken
bezet. En wat krijg je dan? Een veroordeelde waarover zelfs de experts
zeggen dat de kans op recidive zeer hoog is, krijgt alleen tbs met
voorwaarden. Die wordt op de maatschappij losgelaten en het gaat weer
gruwelijk mis. Het wordt tijd dat we eens goed met elkaar van gedachten
wisselen over wat we nou willen met het tbs-systeem. Het gaat over de
veiligheid van onze samenleving. Daarom graag een debat met de
staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft.
Mevrouw Faber (PVV):
Dank u, voorzitter. Dat kan bij een commissiedebat. Geen steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter. Zeker steun, maar wel pas als alle feiten op tafel liggen,
zodat we het debat goed kunnen voeren. In dat geval dus steun.
De heer Ellian (VVD):
We hebben recent over het tbs-stelsel gedebatteerd en de maand zit vol
met andere debatten, dus geen steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Steun.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun.
Mevrouw Straatman (CDA):
Ik sluit me aan bij wat de heer Ellian zei. Geen steun.
De heer Mathlouti (D66):
Ik ook. Geen steun.
Mevrouw Abdi (GroenLinks-PvdA):
Geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
Het woord is aan de heer Jimmy Dijk. U doet nu één verzoek. Dat staat
heel duidelijk op mijn lijst. Anders wijken we af van mijn systeem, dus
dan wordt het heel ingewikkeld.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Dat kunt u niet aan, voorzitter?
De voorzitter:
Dat kan ik niet aan.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Sorry, even plagen.
De voorzitter:
Ik zeg het iedere week: ik kan het niet aan!
De heer Jimmy Dijk (SP):
Dan doen we het gewoon apart. Ik zou graag voor het debat over de grote
bezuinigingen op de sociale zekerheid en het ultimatum van de
vakbeweging één minuut extra spreektijd willen aanvragen.
De voorzitter:
Ik ga kijken of daar steun voor is.
De heer Stultiens (GroenLinks-PvdA):
Steun en een aanvullend verzoek. We weten allemaal dat de blokkade
Financiën is, het grote geld. We willen dus ook graag de minister van
Financiën uitnodigen voor het debat, want we zien nu wel de mp en SZW,
maar nog geen Financiën. Die dus graag toevoegen aan het debat.
De voorzitter:
We geleiden het verzoek door naar het kabinet.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Geen steun, voorzitter. Als meneer Dijk langer wil spreken, ben ik van
harte bereid om hem iets van mijn spreektijd te geven, want we hebben
dit debat al meermalen gevoerd. Het wordt dus een totale herhaling van
zetten. Geen steun voor dit verzoek.
De voorzitter:
Neeneenee, geen reactie, meneer Dijk.
De heer Edgar Mulder (PVV):
Zeker een minuut erbij. Steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Hoeveel tijd heeft de heer Dijk nodig om te zeggen dat het kabinet aan
het prutsen is? Dus geen steun.
De heer Vermeer (BBB):
Steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Ik wil ook best wel dat minuutje spreektijd van de VVD erbij,
voorzitter. Steun voor dit verzoek en trouwens ook steun voor het
voorstel om de minister van Financiën erbij te hebben, want waarom
zitten we met deze discussie? Omdat er in de formatie nog even een paar
miljard gezocht moest worden.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Steun voor dit verzoek.
De heer Krul (CDA):
Steun.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun voor dit verzoek.
De heer Van Baarle (DENK):
Steun.
De voorzitter:
Er komt een minuut bij, meneer Dijk. En tot zo. Nee, u krijgt niet die
extra minuut van de VVD. Zo werkt het hier niet. Het is hier niet de
markt.
Het woord is aan mevrouw Lammers voor haar verzoek namens Groep
Markuszower. O, zij wordt waargenomen door de heer Markuszower.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Dank u wel, voorzitter. Je kan de klok erop gelijkzetten: elke keer als
het een beetje mooi weer is, stromen de stranden vol, vooral met tuig.
De vraag is: wanneer houdt het nou eens op? Wat gaat de regering daar
nou eens aan doen? Graag een debat daarover.
De voorzitter:
Ik kijk of daar steun voor is.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Het herhaalt zich al een aantal jaar, dus we moeten echt met elkaar
nadenken over wat we gaan doen om dit in het vervolg te voorkomen.
Steun.
Mevrouw Faber (PVV):
Steun.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Geen steun. Dat kan in een commissiedebat.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Voorzitter, het gaat echt heel erg mis. Jonge mannen, veelal van
allochtone afkomst …
De voorzitter:
Steunt u het debat of niet?
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
… die gewoon de boel terroriseren. Steun.
De heer Hamstra (CDA):
Geen steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Steun.
De heer Mathlouti (D66):
Geen steun.
De heer Vermeer (BBB):
Steun. De gemeente heeft ook echt meer steun van de minister nodig.
Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Een suggestieve aanvraag. Wat ons betreft kan dit gewoon in een
commissiedebat.
De heer Dassen (Volt):
Geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid, meneer Markuszower. Het woord is aan meneer
Neijenhuis. U had geen steun voor het voorstel, meneer Markuszower.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Maar wel een dertigledendebat, denk ik.
De voorzitter:
Ja.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Ik zet het dan graag op de lijst. En er zat geen enkele suggestie in
mijn aanvraag.
De voorzitter:
We zetten 'm erbij op de lijst en dan is dat hierbij rechtgezet.
Het woord is aan de heer Neijenhuis, die wordt vervangen door mevrouw
Rooderkerk, voor een verzoek namens D66.
Mevrouw Rooderkerk (D66):
Dank, voorzitter. Vorige week verscheen het nieuws dat een kwart van de
jonge vrouwen in het eerste jaar na de bevalling uitvalt met een
burn-out of depressie. Dat is een ongekend verlies, dat we als
samenleving niet kunnen laten gebeuren. Jonge vrouwen zien hun carrière
in duigen vallen, omdat ze op het werk aan hun lot worden overgelaten,
omdat mannen nog te weinig verlof opnemen en alles op hun schouders
komt, omdat de kinderopvang duur is en om vele andere redenen waarbij
wij als samenleving vrouwen in de steek laten. Dat kunnen we niet laten
gebeuren en daarom moeten we samen het debat voeren over oplossingen
voor deze mensen.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Niet alleen vrouwen raken arbeidsongeschikt. Het hele
arbeidsongeschiktheidsstelsel zit vol met mensen die arbeidsongeschikt
zijn. Daar moeten we wat aan doen. Wat mij betreft steun voor het debat,
maar dan wil ik het breder trekken, namelijk naar de grote problemen die
we binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel hebben.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun voor dit verzoek.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Op dit moment is er een procedurevergadering van SZW bezig. Er ligt een
voorstel voor een rondetafelgesprek over uitval van jonge vrouwen, vaak
ook door mentale kwesties. Ik zou heel graag die rondetafel met elkaar
willen hebben en daarna kijken hoe verder. Dus voor nu geen steun voor
dit verzoek, maar dat doet niets af aan de importantie van het
onderwerp. Dat doe ik mede namens het CDA, waarmee ik die rondetafel
initieer.
Mevrouw Moorman (GroenLinks-PvdA):
Juist het feit dat er een rondetafel is en dat we er veel over spreken,
lijkt mij te kunnen leiden tot een goed plenair debat, waarbij we dan
ook voorstellen kunnen indienen. Dus steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Hoorde ik nou dat het de schuld is van de mannen dat die vrouwen burned
out raken na de bevalling? Dat kan toch niet waar zijn?
De voorzitter:
Maar wilt u een debat?
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Nou, ik wacht eerst die rondetafel eens af. Dan gaan we het er daarna
maar eens over hebben. Ik moet hier eerst even van bijkomen. Ik heb er
toch vijf gehad en ik sta er nog steeds.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter, tegen. Dit kan betrokken worden bij het commissiedebat
Arbeidsmarkt.
De heer Ergin (DENK):
Steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De heer Ceder (ChristenUnie):
Steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Steun.
De heer Dassen (Volt):
Steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
Het woord is aan de heer El Abassi. Gaat uw gang, meneer El Abassi.
De heer El Abassi (DENK):
Voorzitter. De kosten van parkeerboetes rijzen de pan uit. Inmiddels
staat er een hogere boete voor foutparkeren dan voor mishandeling. Dit
is aan gewone Nederlanders niet uit te leggen. Volgens mij zijn we het
hier ook allemaal over eens. Ik had al een debat staan, maar dat komt op
4 september te vervallen. Ondertussen heeft de minister van Justitie en
Veiligheid onlangs besloten, tegen de wens van de Kamer en experts in,
om de verkeersboetes opnieuw te verhogen. Daarom dien ik een verzoek in
om het debat dat er al staat voor het zomerreces te houden met de
minister van Justitie en Veiligheid over de stijgende kosten van
verkeersboetes.
De voorzitter:
Ik kijk of daar een meerderheid voor is.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Volmondig steun voor dit verzoek.
Mevrouw Faber (PVV):
Steun, maar dit is wel een beetje een trage actie, want er is al zes
maanden een meerderheidsdebat. Ik begrijp dus niet waarom de heer El
Abassi niet sneller is gekomen. Maar we steunen het wel.
Mevrouw Straatman (CDA):
Terechte zorgen van de heer El Abassi, maar we hebben volgende week een
commissiedebat waarin het ook gaat over verkeersboetes. Dat gaat denk ik
sneller. Geen steun.
Mevrouw Abdi (GroenLinks-PvdA):
Ik sluit me volledig bij mevrouw Straatman aan. Geen steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Tegen.
De heer Ceder (ChristenUnie):
Voorzitter. De Kamer heeft dit in meerderheid gesteund. Ik denk dat we
dat moeten blijven handhaven. Ik hoor wel dat er volgende week een
commissiedebat is. Wat mij betreft steun, tenzij het commissiedebat tot
voldoende bevredigende behandeling leidt en we de inhoud goed
behandelen.
De heer Mathlouti (D66):
Het kan inderdaad gewoon bij het commissiedebat, dus geen steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Ik begrijp steeds dat het een probleem is dat de overheid te weinig
inkomsten heeft als we de boetes niet verhogen. Volgens mij moeten we
het geld dan ergens anders gaan zoeken, in plaats van mensen op hoge
kosten te jagen met hoge verkeersboetes. Steun voor dit debat.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Van harte steun.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
Uw volgende verzoek.
De heer El Abassi (DENK):
Ik heb nog een meerderheidsdebat staan, maar inderdaad: geen meerderheid
om het voor het zomerreces te plannen.
Voorzitter. Vanochtend is er een brand geblust bij een restaurant in
Wijdenes. Er was op meerdere plekken op muren van het restaurant
"oprotten" en "kankerturk" geschreven, en dit terwijl er afgelopen nacht
opnieuw een moskee doelwit is geworden van terreur. Bij een moskee in
Rotterdam werden bierflesjes gegooid, een mozaïekmuur werd vernield en
tegen het gebedshuis werd geürineerd op een moment dat er mensen
aanwezig waren. Terwijl partijen blijven wegkijken van de groeiende
islamhaat in ons land en er in dit huis zelfs personen zijn die
ontkennen dat moslimhaat bestaat, zien onze Nederlandse moslims heel
goed wat er gebeurt. Dit moet snel stoppen en ik verzoek dan ook om een
debat met de minister van Justitie en Veiligheid over de veiligheid van
onze Nederlandse moskeeën en onze Nederlandse moslims.
De voorzitter:
Ik kijk of daar steun voor is. Meneer Van den Berg.
De heer Van den Berg (JA21):
Geen steun.
Mevrouw Faber (PVV):
Geen steun.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Dit kan in een commissiedebat van JenV besproken worden. Geen steun.
De heer Dassen (Volt):
Steun.
De heer Tijs van den Brink (CDA):
Geen steun. Het is echter wel lelijk dat er weer een religieus gebouw is
bekogeld, dus misschien kunnen we samen schriftelijke vragen
stellen.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Je blijft van andermans spullen af, dus ook van een moskee, maar geen
steun voor dit verzoek.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Van harte steun.
Mevrouw Schilder (Groep Markuszower):
Geen steun.
De heer Mathlouti (D66):
Geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
De heer El Abassi (DENK):
Schandalig.
Voorzitter, dan mijn laatste verzoek. Eerder zagen we dat een Kamerlid
aangaf dat tegen Palestijnse asielzoekers met maximaal geweld moet
worden opgetreden. Daarna zagen we allemaal de schokkende beelden uit
een azc in Zeist, waarop een hoogzwangere vrouw tijdens een
politieoptreden hard tegen de grond werd gesmeten en aan haar haren werd
getrokken. Vijf dagen later werd haar kind te vroeg geboren. Dit
gewelddadige optreden is wereldwijd in het nieuws gekomen. Steeds
opnieuw zien Nederlandse burgers beelden die het vertrouwen in de
politie aantasten. We moeten er alles aan doen om disproportioneel
politiegeweld tegen te gaan. Daarom verzoek ik om een debat met de
minister van Justitie en Veiligheid.
De voorzitter:
Ik kijk of daar steun voor is. Meneer Markuszower.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Een aantal dingen. Niemand is voor disproportioneel geweld. Ik heb er
juist voor gepleit dat deze problemen niet naar binnen worden gebracht,
maar aan de grenzen worden opgelost. Dat is dan ook een andere dienst
dan de politie. Geen steun voor het debat.
De heer Van den Berg (JA21):
Alle vertrouwen in onze politiemensen dat zij het werk doen dat zij
moeten doen, en dat ze dat ook zorgvuldig doen. Dus geen steun voor dit
debat.
Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Volgens mij zijn het afschuwelijke beelden, die inderdaad de hele wereld
zijn overgegaan. Zoals we eigenlijk standaard doen bij dit soort zaken:
laten we eerst het interne onderzoek afwachten voordat we het hier in de
Kamer politiek maken. Dus voorlopig geen steun.
Mevrouw Faber (PVV):
Geen steun.
Mevrouw Straatman (CDA):
Helemaal eens met mevrouw Piri. Geen steun.
De heer Mathlouti (D66):
Eens met mevrouw Piri. Helaas geen steun.
De heer Dassen (Volt):
Ik sluit me daar ook bij aan.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Ik sluit me daar ook bij aan: geen steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Ik sluit me daar ook bij aan.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Ik sluit me ook aan bij mevrouw Piri. Geen steun.
De voorzitter:
Meneer El Abassi, u heeft geen meerderheid. Dank u wel.
Het woord is aan mevrouw Maeijer voor haar verzoek namens de PVV. Gaat
uw gang.
Mevrouw Maeijer (PVV):
Voorzitter, dank u wel. Het aantal mensen met dementie stijgt tot
500.000 in 2040. Dementie raakt iedereen: de mensen zelf, hun naasten en
ook de maatschappij. Vorige verscheen er een rapport over de
maatschappelijke kosten van dementie. Die zijn enorm: 16 miljard aan
zorgkosten en 16 miljard aan maatschappelijke kosten. Ik zou daar heel
graag een plenair debat over willen voeren na ommekomst van de brief
hierover die van de minister is gevraagd. Dat was eigenlijk mijn
verzoek.
De voorzitter:
Ik ga kijken of u daar steun voor heeft. Mevrouw Michon Derkzen.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Voorzitter, er staat donderdag een commissiedebat waar dit besproken kan
worden. Geen steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Daar sluit ik me bij aan. Geen steun.
Mevrouw Dobbe (SP):
Ik denk dat het heel verstandig is om hier een apart debat over in te
plannen omdat het inderdaad een heel groot probleem is. Daar moeten we
hier in de Kamer over spreken. Dus: steun.
Mevrouw Ten Hove (Groep Markuszower):
Heel belangrijk onderwerp. Daarom: donderdag bij het commissiedebat.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Daar sluit ik me bij aan, dus geen steun hiervoor.
De heer El Abassi (DENK):
Heel belangrijk. Daarom kan het besproken worden bij het commissiedebat.
Wat mij betreft hebben we ook nog een apart plenair debat hierover.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Een van de grootste problemen in de zorg, voorzitter, dus steun voor dit
verzoek.
Mevrouw Vliegenthart (GroenLinks-PvdA):
Ook steun, voorzitter.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
Mevrouw Maeijer (PVV):
Wel 30 leden?
De voorzitter:
Ja. We zetten u erbij.
Het woord is aan de heer Van Baarle.
De heer Van Baarle (DENK):
Dank, voorzitter. Kortgeleden zagen we de uitspraak van Netanyahu dat
Israël 70% van Gaza zal gaan bezetten. Dit is een van de vele uitspraken
waarin Israël gewoon alle afspraken schendt en misdaden pleegt, niet
alleen in Gaza maar ook aan de lopende band op de Westelijke
Jordaanoever, waarbij Palestijnen lijden onder het geweld van
kolonisten. Ik vind dat we het snel moeten hebben over wat de
Nederlandse regering vanuit internationaalrechtelijk perspectief moet
doen om op te komen voor de rechten van de Palestijnen. Dus graag mijn
verzoek om het reeds toegekende meerderheidsdebat over de situatie van
de Palestijnen voor het zomerreces in te plannen.
De voorzitter:
Ik kijk of daar steun voor is.
Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. Volgens mij is het minstens twee maanden, maar misschien
zelfs drie maanden geleden dat er hier al een meerderheid voor was. Het
is dan volgens mij een redelijk verzoek om het gewoon voor de zomer in
te plannen, dus steun.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Geen steun.
De heer De Roon (PVV):
Palestijnen houden zichzelf al 77 jaar gevangen in de miserie waar zij
in zitten. Geen steun dus voor dit debat.
Mevrouw Dobbe (SP):
Natuurlijk wel steun. Ik denk ook dat het onverantwoord zou zijn om te
wachten tot na het zomerreces; volgens mij is de situatie zodanig dat we
het er voor de zomer over moeten hebben. Steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Netanyahu gaat gewoon door met genocidaal geweld. Daar moeten we het
over hebben voor de zomer, dus steun voor dit debat.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Na de woorden van mevrouw Kostić zeker geen steun.
De heer Van Lanschot (CDA):
Geen steun, voorzitter.
Mevrouw Maes (VVD):
Geen steun.
De heer Dassen (Volt):
Van harte steun, voorzitter.
De heer Van den Berg (JA21):
Geen steun, voorzitter.
De heer Mathlouti (D66):
Steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
De heer Van Baarle (DENK):
Helaas, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel.
Het woord is aan de heer De Hoop voor zijn verzoek namens
GroenLinks-Partij van de Arbeid.
De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. Er gaat al jaren veel te weinig geld naar onze
infrastructuur. Ook dit kabinet erkende vrij snel aan het begin van deze
kabinetsperiode dat dit het geval is. We zien nu wekelijks verschillende
regio's de noodklok luiden omdat wegen en bruggen afgesloten worden en
Nederland niet meer bereikbaar is. Er zijn ook heel veel regio's waar
mensen niet meer op een fatsoenlijke manier met de auto naar hun werk
kunnen. Ik zou daarom willen verzoeken om het commissiedebat
Strategische keuzes plenair te voeren, juist ook omdat we eigenlijk te
weinig debatten over dit onderwerp plenair voeren. Ook doet het, denk
ik, recht aan de zwaarte van dit onderwerp.
De voorzitter:
Ik kijk of er een meerderheid voor is.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Vorige week stond ik hier ook, met eigenlijk hetzelfde verzoek. Toen
deed de heer De Hoop de suggestie om het debat Strategische keuzes dan
maar plenair te voeren. Goed dat hij die handschoen oppakt. Van harte
steun voor het debat.
De heer Bikkers (VVD):
Mede namens het CDA geen steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Steun.
De heer Prickaertz (PVV):
Voorzitter. Belangrijk onderwerp, maar ik denk dat het gewoon alsnog in
een commissiedebat kan.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter. Inderdaad heel erg belangrijk, maar ik denk dat het sneller
aan de beurt is met een commissiedebat. Misschien is het ook wel een
goed voorstel om daar dan meer spreektijd aan te vragen, zodat we dit
goed kunnen bespreken. Dus geen steun.
Mevrouw Dobbe (SP):
Steun.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Steun.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid, meneer De Hoop.
Het woord is aan de heer Ceder voor zijn verzoek namens de ChristenUnie.
Gaat uw gang.
De heer Ceder (ChristenUnie):
Voorzitter, dank u wel. Deze week heeft Zembla een reportage uitgebracht
waarin duidelijk wordt gemaakt dat honderden miljoenen euro's — dat is
heel veel geld — voor de preventie van jeugdcriminaliteit eigenlijk niet
effectief zijn. We hebben het over de justitiële keten, we hebben het
over jeugdzorg, maar het preventieplan komt in de Kamer te weinig aan
bod, denk ik, vooral in het licht van het geld dat gewoon onvoldoende
effectief besteed wordt, voor zover de uitzending dat laat zien. We
hebben vele uitdagingen en het lijkt mij daarom goed om een debat
plenair in te plannen, zodat we met elkaar de minister kunnen bevragen,
maar we ook als Kamer onszelf kunnen afvragen wat effectief preventief
beleid is ten aanzien van jeugdcriminaliteit. Daarom vraag ik dit debat
aan.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft. Meneer Bikkers.
De heer Bikkers (VVD):
Het is een schokkende documentaire. Het is belangrijk om het erover te
hebben. Ik denk dat we het er snel over kunnen hebben, namelijk op 23
juni, bij het jaarverslag van JenV. Dus geen steun.
Mevrouw Faber (PVV):
Steun. Het gaat over 100 miljoen dat over de balk wordt gegooid. Wij
steunen het voorstel.
De heer Mathlouti (D66):
Geen steun, voorzitter.
De heer Van den Berg (JA21):
Steun, voorzitter.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun.
Mevrouw Schilder (Groep Markuszower):
Steun.
De heer Hamstra (CDA):
Geen steun.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Steun.
Mevrouw Westerveld (GroenLinks-PvdA):
Steun.
De heer Diederik van Dijk (SGP):
Steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Steun.
Mevrouw Dobbe (SP):
Steun.
De voorzitter:
U heeft een meerderheid, meneer Ceder.
Het woord is aan de heer Van Duijvenvoorde voor zijn verzoek namens
Forum voor Democratie. Gaat uw gang.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Dank u wel, voorzitter. Het eerste verzoek is redelijk makkelijk. In
oktober is er een meerderheid geweest voor een debat over het
voortbestaan van Moerdijk. Het is inmiddels juni en het debat staat nog
steeds niet gepland. Ik wil gewoon niet dat het over het reces heen
getild wordt. Mijn verzoek is dus dat we het debat over Moerdijk en het
voortbestaan van Moerdijk echt vóór het reces gaan voeren met elkaar.
Moerdijk heeft namelijk gewoon recht op zekerheid.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft. Meneer Stultiens.
De heer Stultiens (GroenLinks-PvdA):
Steun, ook namens de Partij voor de Dieren.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter, steun.
Mevrouw Schilder (Groep Markuszower):
Steun.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Steun.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Steun.
De heer Boon (PVV):
Steun.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Steun.
De heer Ceder (ChristenUnie):
Steun.
De voorzitter:
U heeft een meerderheid.
Het woord is nogmaals aan u, voor uw tweede verzoek.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Dank u wel. Ik kom bij het tweede verzoek. Ik weet dat het een heikel
thema is, maar deze week heeft oud-minister Bussemaker gezegd dat er een
demografische crisis aan zit te komen. Het vervangingscijfer is te laag.
Het systeem dat we hebben, is op deze manier dus niet in stand te
houden. We moeten dus misschien naar een ander systeem. We moeten in
ieder geval echt na gaan denken over de toekomst van Nederland in
demografische zin. Het is een urgente zaak; zij hebben het "code oranje"
genoemd. Ik vind dus dat we dit debat met elkaar moeten gaan voeren.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft. Meneer Boon.
De heer Boon (PVV):
Het is zeker een heel belangrijk debat. Vorig jaar hebben we het debat
gevoerd met de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050. Forum
voor Democratie was daar niet bij aanwezig. Ik wil dit debat het liefst
met SZW voeren. Dat kunnen we het snelst doen in de commissie. Ik
verzoek u om de regeling daarvoor in te brengen bij de commissie.
De heer Mathlouti (D66):
Geen steun.
De heer Ceder (ChristenUnie):
Dit raakt eigenlijk aan de uitkomsten van het onderzoek van de
Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen 2050. Het debat daarover
hadden we toen misschien ook moeten voeren. Ik ben in dat licht dus
geneigd om het te steunen, maar ik vind dat er een bredere delegatie
moet zijn dan alleen VWS.
De voorzitter:
En waar leidt dat toe?
De heer Ceder (ChristenUnie):
Steun. Maar ik zou wel het verzoek willen doen om het breder te trekken,
dus om onder andere SZW en een paar andere partijen erbij te betrekken.
Ik denk namelijk dat de aanbevelingen van de staatscommissie breder
zijn.
De voorzitter:
We noteren steun voor dit voorstel. Mevrouw Michon-Derkzen.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Geen steun.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Ik sluit me aan bij de woorden van de heer Ceder. Van harte steun voor
het debat.
De heer Van den Berg (JA21):
Geen steun, voorzitter.
De heer Diederik van Dijk (SGP):
Steun voor het verzoek.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Steun, met de aanvulling dat SZW erbij moet.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Ik volg ook het lid Ceder. Dat dit gebeurt, heeft niet te maken met de
gezondheid van vrouwen, maar met een hele hoop andere aspecten. Dus
steun voor het verzoek. Met vier kinderen heb ik mijn aandeel geleverd,
denk ik.
Mevrouw Vliegenthart (GroenLinks-PvdA):
De enige die bepaalt of ze een kind krijgt en wanneer, is de vrouw, en
mogelijk haar partner. Dus geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid, meneer Van Duijvenvoorde.
Dan is het woord aan de heer Dassen voor zijn verzoek namens Volt. Gaat
uw gang.
De heer Dassen (Volt):
Dank u, voorzitter. We moeten het hebben over Palantir en het gebruik
van Palantir door de Nederlandse overheid. Palantir valt onder
Amerikaanse wetgeving. Palantir zit in verschillende overheidssystemen.
Palantir is er heel duidelijk over dat één belang voorgaat: het belang
van Palantir en de Verenigde Staten. Vandaag zei de staatssecretaris
tijdens het vragenuurtje dat hij van plan is om de samenwerking met
Palantir af te bouwen. Maar als je vervolgens vraagt of bij een bepaald
project de samenwerking wordt afgebouwd, dan is het antwoord nee. Dat is
bij meer gevallen zo, dus het lijkt me goed om een uitgebreider debat te
voeren over de rol van Palantir en over de alternatieven die we in
Europa hebben.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
De kern is hier, net als vorige week, digitale soevereiniteit. We hebben
nog ergens een debat over DigiD en digitale soevereiniteit. Dat heb ik
ook vorige week gezegd en ik blijf het herhalen. Geen steun.
De heer Edgar Mulder (PVV):
Geen steun.
Mevrouw Kathmann (GroenLinks-PvdA):
We zitten in de digitale houdgreep van een doodeng en levensgevaarlijk
bedrijf. Andere landen worstelen zich daar wel gewoon uit. We moeten dus
zo snel mogelijk in debat over de vraag hoe wij dit ook gaan doen. Van
harte steun dus.
De heer Van den Berg (JA21):
Volgens mij staan we hier voor de derde week achtereen voor hetzelfde
debatverzoek. Dit wordt weer een dag waarop er geen steun is. Ik zou
zeggen: trek uw conclusies. Geen steun.
De heer Van Lanschot (CDA):
Geen steun. Dit kan worden betrokken bij het commissiedebat Materieel
van morgen.
Mevrouw Dobbe (SP):
Wel steun.
De heer Verkuijlen (VVD):
Geen steun. Ik sluit me aan bij de woorden van het CDA.
De heer Mathlouti (D66):
Er zijn veel vragen rondom Palantir, dus steun.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid, meneer Dassen.
De heer Dassen (Volt):
Maar het zijn wel 30 leden, voorzitter. Daar blijf ik 'm op zetten.
De voorzitter:
Ja. Dank u wel.
Het woord is aan de heer Stultiens voor zijn verzoek namens
GroenLinks-Partij van de Arbeid.
De heer Stultiens (GroenLinks-PvdA):
Dank, voorzitter. We zouden eigenlijk volgende week gaan stemmen over
alle suppletoire aanvullende begrotingen, maar het gekke is dat de
begrotingen nog niet eens zijn aangenomen in de Eerste Kamer. Dat is
historisch ongekend. Dat is nooit eerder gebeurd. Volgens mij moeten we
hier geen gewoonte van maken. Ik zou zeggen: stel de stemmingen uit
totdat de begrotingen zijn aangenomen in de Eerste Kamer.
De voorzitter:
Ik ga kijken of daar steun voor is.
Mevrouw Van Eijk (VVD):
Steun, mits de stemmingen uiterlijk 23 juni zijn.
Mevrouw Inge van Dijk (CDA):
Daar sluit ik me bij aan.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Steun.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Steun.
De heer Ergin (DENK):
Voorzitter, de BHOS-begroting gaat het waarschijnlijk helemaal niet
halen, dus lijkt het me verstandig om het uit te stellen.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Geen steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Steun.
De voorzitter:
Er is alleen een meerderheid als er uiterlijk 23 juni gestemd wordt.
Anders is er geen meerderheid.
De heer Stultiens (GroenLinks-PvdA):
Dan hoop ik dat ze opschieten in de Eerste Kamer.
De voorzitter:
Ook dat verzoek zullen we doorgeleiden naar de collega's "aan de andere
kant", zoals we dat vroeger noemden.
Het woord is aan de heer Wilders voor zijn verzoek namens de PVV.
De heer Wilders (PVV):
Voorzitter. Vandaag zit het kabinet-Jetten er 100 dagen. Dat is volgens
veel Nederlanders 100 dagen te lang. Ik las dat ze nog maar de steun
hebben van 22% van de bevolking; dat is historisch laag. Dat is ook niet
zo gek, want ze maken ruzie met iedereen: met al die Nederlanders die
geen azc in hun achtertuin willen, met de vakbeweging, met elkaar. Met
wie niet, eigenlijk? Het wordt dus tijd voor hun laatste debat. Dat zou
ik willen voeren naar aanleiding van die 100 dagen, het liefst met de
premier en alle vicepremiers van de verschillende coalitiepartijen.
De voorzitter:
Ik kijk of u daar steun voor heeft.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Ik denk dat het kabinet echt alle zeilen bij moet zetten en niet zoveel
tijd kwijt moet zijn aan het debatteren met deze Kamer. Ze moeten de
mouwen opstropen en eens aan de slag gaan. Ik denk dus dat we genoeg
hebben gesproken. Het is nu tijd voor daden.
Mevrouw Keijzer (Lid Keijzer):
Voorzitter. "Het kan wél. Aan de slag. Een einde aan experimenten. De
volwassenen zijn weer in de kamer." 100 dagen verder en wat zien we?
Helemaal niks; een opsomming van mislukkingen. Ik denk dus dat het
belangrijk is om eens aan hen te vragen hoe het er nou mee is en hoe ze
tot daden komen. Steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Voorzitter. Vorige week hebben we hier in de Kamer ook al een volgens
mij heel lelijk debat gehad waarin we vooral met onszelf bezig waren. Ik
denk dat dat eens een keer moet stoppen en dat we vooral met elkaar
moeten gaan spreken over de inhoud en de problemen moeten gaan oplossen
in dit land. Dus geen steun.
Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. We hebben hier donderdag een debat met de premier. Dat gaat
natuurlijk over meer dan alleen over de AOW; dat gaat uiteraard ook over
de vraag hoe dit kabinet tot meerderheden wil gaan komen. Wat ons
betreft gebeurt dat met het openbreken van het regeerakkoord. Als de
heer Wilders dat wil, is het ook prima om daar de vicepremiers aan toe
te voegen, maar geen steun voor een apart debat.
De heer Dassen (Volt):
Geen steun.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Wel steun.
De heer Diederik van Dijk (SGP):
Af en toe lijkt het kabinet toch een beetje op een konijn dat in de
koplampen kijkt van een auto met Hans Spekman achter het stuur. Genoeg
reden om hier toch even een debat over te hebben. Dus steun.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Voorzitter. De heer Wilders schitterde vorige week door afwezigheid bij
het andere belangrijke debat waarin we heel uitgebreid met elkaar hebben
gedebatteerd. Dus geen steun voor dit vage verzoek van de heer
Wilders.
De heer Van Baarle (DENK):
Voorzitter. Ik heb eigenlijk geen behoefte aan een debat waarin de heer
Wilders kan zeggen dat hij vindt dat er te veel vluchtelingen zijn en
waarin hij weer een tirade kan houden tegen "de islamisering van
Nederland". Dus daar geen steun voor.
Mevrouw Michon-Derkzen (VVD):
Voorzitter. Geen steun van de VVD. We moeten aan de slag. 100 dagen op
weg en nog een heleboel dagen te gaan om resultaten te bereiken. Geen
steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Voorzitter. Wie zijn oor goed te luisteren legt in de samenleving, hoort
ongelofelijk veel onvrede en hoort ook dat mensen met grote problemen
zitten waar geen oplossingen voor komen, niet van dit minderheidskabinet
en niet van de coalitie die hier zit en die zegt dat er aan de slag moet
worden gegaan. Als dit kabinet echt aan de slag moet, moet er vanuit de
oppositie voortdurend druk worden uitgevoerd. Daarom volledige steun
voor dit debat; het is heel goed als dat er snel komt.
De heer Krul (CDA):
Geen steun.
De heer Van Duijvenvoorde (FVD):
Steun voor dit verzoek.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
De heer Wilders (PVV):
Dan maar een dertigledendebat, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel.
Het woord is aan de heer Jimmy Dijk voor zijn tweede verzoek. Ik zie u
altijd graag bij het spreekgestoelte. Zal ik het iets lager doen? Zegt u
maar "stop".
De heer Jimmy Dijk (SP):
Voorzitter, u geniet hier wel van, hè? Ik heb twee losse debataanvragen
en dan doet u het spreekgestoelte heel hoog.
De voorzitter:
Is het zo beter?
De heer Jimmy Dijk (SP):
U bent wel lekker bezig vandaag!
De voorzitter:
Gaat uw gang, meneer Dijk.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Voorzitter. Even zonder gekkigheid: een maand geleden is een voorstel
van de SP-fractie aangenomen waarmee de volledige oppositie ermee heeft
ingestemd dat het geld dat bedoeld is voor arbeidsongeschiktheidsfondsen
daar ook aan uitgegeven wordt. Tot op de dag van vandaag is er geen
schriftelijke reactie van minister Vijlbrief hierop gekomen. Die zou ik
heel graag willen ontvangen voor het debat van aanstaande donderdag. In
het verleden was het, als een motie aangenomen werd, zelfs gebruikelijk
dat je bij de stemmingen naar de microfoon liep om aan te geven dat je
binnen twee weken een brief daarover wilde krijgen. Daar werd dan aan
voldaan. Ik wacht nu dus al een maand. Ik zou deze motie en de reactie
van de heer Vijlbrief graag willen betrekken bij het debat, want als de
heer Vijlbrief naar de meerderheid van de Kamer luistert, zou dat
betekenen dat de bezuinigingen op de WIA, de
arbeidsongeschiktheidsverzekering, er helemaal af zouden gaan. Die motie
is dus niet zomaar aangenomen; het is nogal wat. Ik wil daar graag een
reactie op vóór het debat.
De voorzitter:
Formeel hoeft u voor een informatieverzoek natuurlijk geen meerderheid
te hebben. Het gebeurt dus sowieso, maar aangezien u dit heeft aangemeld
voor de regeling, geef ik de leden toch heel kort het woord.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Voorzitter, een meer dan redelijk verzoek, dus steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Steun, voorzitter. Ik moet er wel op wijzen dat er ook op dat plateau
gewoon knopjes zitten om het naar beneden te duwen, maar het is leuk dat
u de voorzitter dat heeft laten doen, meneer Dijk.
De voorzitter:
Zo helpen we elkaar een beetje.
Mevrouw Wiersma (BBB):
Uiteraard steun.
De heer Markuszower (Groep Markuszower):
Steun voor het informatieverzoek.
Mevrouw Piri (GroenLinks-PvdA):
Steun. Volgens mij heeft de heer Dijk hier helemaal geen meerderheid
voor nodig. Dit is gewoon een informatieverzoek. Steun.
De heer Edgar Mulder (PVV):
Dat klopt. Het moet dus vanavond of zo komen.
Mevrouw Oualhadj (D66):
Steun.
De heer Van Baarle (DENK):
Steun.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Voorzitter, het is wel mooi dat het nog een keer is bevestigd.
De voorzitter:
Ja.
De heer Jimmy Dijk (SP):
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel.
Het woord is aan de heer Claassen.
De heer Claassen (Groep Markuszower):
Dank u wel, voorzitter. Mag het spreekgestoelte weer naar de normale
werkhoogte? Dank u wel. Hoewel dit kabinet zorginnovaties op handen
draagt, sneuvelen bewezen kostenbesparende innovaties, niet omdat ze
niet werken, maar omdat ons eigen systeem ze tegenhoudt. Honderden
veelbelovende projecten verzanden in eindeloze pilots en sterven zodra
het potje leeg is. Er is een woord voor, voorzitter. Het heet
"pilotitis". Dan weet u dat. Het raakt vooral de kleine ondernemers.
Door de starre regels en eisen ben je miljoenen kwijt voordat je de
eerste euro omzet. De bureaucratische muur moet weg. Wij vinden dat de
kleine innovators kansen moeten krijgen.
De voorzitter:
Wilt u hier een debat over?
De heer Claassen (Groep Markuszower):
Daarom wil ik graag een debat met de ministers van VWS en EZ over de
vraag hoe wij baanbrekende kostenbesparende zorginnovaties in Nederland
kunnen helpen, hoe we de muren gaan slechten om kleine innovators ook
een eerlijke kans te geven. Mijn vraag is om dat, als het zou kunnen,
voor Prinsjesdag in te plannen.
De voorzitter:
Dat staat niet in het verzoek.
De heer Claassen (Groep Markuszower):
Nee, dat schoot me net te binnen.
De voorzitter:
We gaan het verzoek zoals het er staat bespreken, want alleen dat kan ik
aan, zoals u weet. Mevrouw Raijer, u stond er als eerste.
Mevrouw Raijer (PVV):
Dank u wel, voorzitter. Dit is een belangrijk onderwerp, maar het kan in
de vele commissiedebatten die nog komen. Dus voor nu geen steun.
De heer Van den Berg (JA21):
Inderdaad, volgende week is er een debat over het
zorgverzekeringsstelsel. Laten we het daarbij betrekken. Geen steun.
De voorzitter:
U heeft geen meerderheid.
De heer Claassen (Groep Markuszower):
Wat een flauwekul.
De voorzitter:
Het woord is aan lid Kostić voor haar verzoek namens de Partij voor de
Dieren. Gaat uw gang.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Dank u wel, voorzitter. In het belang van zorgvuldige wetgeving doen we
graag het verzoek om volgende week alleen te stemmen over de moties
ingediend in het debat over de uitgebreide luchtvaartovereenkomst tussen
de EU en Zuidoost-Aziatische staten, het zogenaamde EU-ASEAN-verdrag, en
de stemming over de goedkeuring van de luchtvaartovereenkomst uit te
stellen tot duidelijk is geworden hoe er over de moties is gestemd en
hoe het kabinet uitvoering heeft gegeven aan de moties. Ik dien dit
verzoek mede in namens een meerderheid van de Kamer, namelijk namens
PRO, BBB, SP, PVV, D66, JA21, Volt en 50PLUS.
De voorzitter:
Dan gaan we dat zo doen.
Kamerlid Kostić (PvdD):
Dank u wel.
De voorzitter:
Wil de heer Heutink zich daar nog over uitspreken? Dat mag. Dat mag
zeker.
De heer Heutink (Groep Markuszower):
Er is al een ruime meerderheid, maar ik wil het toch even steunen.
De voorzitter:
Dan is er nog één verzoek, van de heer Krul namens het CDA. Dat is een
vooraankondiging.
De heer Krul (CDA):
Voorzitter. Op 16 juni staat de EU-Gezondheidsraad op de planning. Ik
zou graag voorafgaand een tweeminutendebat willen hebben, maar dat kan
dus ook volgende week.
De voorzitter:
Wij gaan daar rekening mee houden.
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de regeling van werkzaamheden.
Ik schors een kort ogenblik, waarna we verdergaan met het
tweeminutendebat JBZ-Raad.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.