
2017D32598 Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal 

Den Haag, 16 november 2017 

Op 28 september jl. verzocht de algemene commissie voor Buitenlandse 
Handel en Ontwikkelingssamenwerking om een reactie op een artikel van 
De Correspondent1. Kern daarvan was dat de Nederlandse organisatie 
Free Press Unlimited (FPU) eigen journalisten in Zuid-Sudan – werkzaam 
voor Radio Tamazuj – zou hebben gecensureerd. Het verzoek volgde op 
een brief van De Correspondent aan de commissie. 

Radio Tamazuj is in het door interne conflicten ontwrichte Zuid-Sudan een 
van de weinige lokale bronnen van onafhankelijk nieuws. De Nederlandse 
steun via FPU aan Radio Tamazuj stelt de nieuwszender in staat om 
onafhankelijk nieuws te blijven brengen. 

Gedurende de in het artikel beschreven periode is Radio Tamazuj dagelijks 
blijven uitzenden. De beschreven ontwikkelingen hebben de positie van 
Radio Tamazuj als onafhankelijke nieuwsbron niet aangetast. Aan het 
beleidsdoel van de Nederlandse steun is dus geen afbreuk gedaan. 

In de betreffende periode was er naar mijn indruk sprake van een 
verstoorde werkrelatie tussen FPU en Radio Tamazuj. Bemiddeling door 
een externe partij heeft inmiddels geleid tot verbetering van de onderlinge 
relaties. 

Artikelen waarover intern meningsverschil bestond zijn niet van de 
website van Radio Tamazuj gehaald. Het verwijt van censuur lijkt mij niet 
aan de orde. 

De Nederlandse ambassade in Juba zal de voortgang van deze activiteit 
blijven monitoren. 

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
S.A.M. Kaag

1 De Correspondent, «De Nederlandse hulporganisatie Free Press Unlimited censureerde haar 
eigen journalisten», d.d. 13 september 2017, https://decorrespondent.nl/7192/de-nederlandse-
hulporganisatie-free-press-unlimited-censureerde-haar-eigen-journalisten/2696835677184-
a821ff36.

 
 
 
 
 
 
nds-tk-2017D32598


